2017-11-24 Vattenläcka - Skaftö

2017-11-23 / 2017-11-24 Läckan är reparerad

Kl 21:00 Vi har nu reparerat vattenläckan i Grundsund provisoriskt för att ni kunder skall få vatten över helgen. Vattnet kan var missfärgat i början. Spola en stund tills det försvinner.

Kl 16:40 Allt går enligt plan och vi tätar just nu läckan och provtrycker sedan ledningen. Inga garantier men det ser ut som vi kan ha tillbaka vattnet ikväll. Vi uppdaterar sidan med ny info inom kort.

Kl 12:30 Utsättning av elledningar och telekabel utförs och grävning påbörjad. Det kommer finnas en vattentank på Skolberget och en vattenpost vid Fågelkärr samt en mindre vattentank vid förskolan i Grundsund.      

Kl 09:00 Äntligen! Nu är läckan funnen. Vi har en vattenläcka på huvudledningen utanför Lönndalsvägen 66. Vattnet är avstängt för fastigheter längs Lönndalsvägen mellan brandstationen och Fågelkärr samt på Värbo, Skolberget och Lyshult.Reparationsarbete påbörjas snarast och vatten finns att hämta vid Fågelkärr!                  

2017-11-24 kl 07:30 God morgon! Vi har under natten kunnat leverera vatten till alla på Skaftö, men med ett sämre tryck. Vi kommer under läcksökning på förmiddagen stänga av delar av vattensystemet i området mellan brandstationen och Fågelkärr. Det drabbar fastigheter på Värbo, Lyshult och Skolberget. Vi ber om ursäkt för de problem detta medför.

 

Kl 22:30 Nu skall alla fått tillbaka vattnet. Då vi fortfarande har en vattenläcka vill vi att ni hushåller med vattnet. Läcksökning fortsätter i morgon.

Kl 21:00 Brandpost finns uppställd vid Fågelkärr för de som vill hämta vatten.

Kl 19:30 Läckan är lokaliserad till området mellan brandstationen och Fågelkärr. Fastigheter på Lyshultsvägen, Skolberget och Värbo är för tillfället utan vatten. Vi uppdaterar kontinuerligt.

2017-11-23 kl 13:15 Vi har för närvarande problem med vattenförsörjningen. Detta innebär att din fastighet kan få lägre tryck eller bli helt utan vatten. Felsökning pågår. Tänk på att spara på vattnet till felet är avhjälpt.

 

Vi har skickat sms till de kunder som lämnat oss mobiltelefonnummer. Kontakta oss gärna och lämna ditt nummer om du vill ha sms vid avbrott. Det går även bra att lägga in via Mina Sidor.

 

Om något är akut ber vi er ringa vårt larmnummer: 0523-66 78 22 (kopplas till SOS Alarm).

Efter avstängningen kan vattnet vara grumligt eller missfärgat, vilket åtgärdas genom att spola kallvatten på flera tappställen (kök, badrum, tvättstuga etc).Tiden kan variera från några minuter upp till en halvtimma. Om problem kvarstår, kontakta LEVA.

Missfärgat vatten beror på järnutfällningar som släpper vid hastigt ändrade flödesriktningar i ledningsnätet, som kan bero på avstängningar eller driftstörningar på ledningsnätet, till exempel läckor.