Frågor & Svar

Frågor och svar om Elhandel

Jag vill byta elhandelsbolag och köpa min el från LEVA. Hur bär jag mig åt?

Du tar kontakt med ditt nuvarande elhandelsbolag och tar reda på från vilket datum du är fri att byta. Sedan anmäler du ditt byte. Eller också kontaktar du LEVA och ger oss en fullmakt, så sköter vi hela bytet åt dig!

Jag vill köpa min el av LEVA men är bunden av ett avtal med ett annat elhandelsbolag. Hur gör jag?

Gå in på vår hemsida och fyll i en intresseanmälanöppnas i nytt fönster, eller kontakta oss via telefon eller mail. När ditt nuvarande avtal är på väg att löpa ut återkommer LEVA till dig med ett avtalserbjudande.

Jag flyttar till ny adress. Kan jag flytta med mig mitt elavtal?

Ja, om din nya adress är inom samma elområde som idag. Om du flyttar inom LEVAs elnätsområde kontaktar du oss på 0523 – 66 78 00. Annars kontaktar du ditt nya nätbolag och frågar efter ett 18-siffrigt anläggnings-ID för din nya adress samt en områdeskod på tre bokstäver. Återkom med den informationen till oss 14 dagar innan du ska flytta så fixar vi resten.

Ångerrätt

Har du synpunkter på den tjänst vi levererar till dig så är du välkommen att höra av dig till vår kundservice. Vi finns till hands för att svarapå frågor och ta emot dina synpunkter.

När du köper en vara eller en tjänst på distans eller utanför elhandelsbolagets affärslokal har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar.

För att ångra ett avtal med LEVA i Lysekil AB kan du kontakta oss på 0523-66 78 00. 
Du kan även använda ett standardformulär:
https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankettlänk till annan webbplats

Detta formulär har konsumentverket tagit fram:
https://www.konsumentverket.se/länk till annan webbplats tagit fram.