Smil liggande

 

Under de kommande två åren driftsätter vi ett nytt mätinsamlingssystem samtidigt som vi byter ut befintliga el-, vatten- och fjärrvärmemätare till mätare med ny modern teknik. (De VA-anläggningar som ej har mätning idag, tex villor, berörs ej. ) Detta arbete görs för att möta kommande krav på marknaden och för att förbättra driftsäkerheten.

För dig som kund är mätarbytet kostnadsfritt.

I januari månad började personal från det lokala installationsföretaget HELAB Automation & Elinstallationer AB att installera de nya mätarna på uppdrag av oss. Montaget av elmätare i
Brastad-området är nu klart och inom kort startar vi upp montaget i Lyse-området. I slutet av augusti planerar vi att kunna påbörja montaget i Lysekils tätort. Montörerna kommer ha synlig legitimation.

Etapper se karta!PDF

Sommaren 2018 räknar vi med att hela jobbet är klart och att alla våra kunder har nya mätare installerade.

Bytet kommer att ske områdesvis och när vi närmar oss mätarbyte i ditt område får du meddelande om det. För att underlätta mätarbytet för montören vill vi att du röjer undan eventuellt hindrande föremål, buskar, snö eller andra hinder vid mätarplatsen. Vi kommer ev. montera en
liten, diskret antenn på mätarskåpet. Sannolikt behöver du inte vara på plats när bytet sker. Om montören på något sätt behöver din hjälp för att komma åt mätaren kontaktar HELAB dig för att stämma av. OBS! Vid mätarbytet kommer vi bryta leveransen av el/vatten/fjärrvärme en kort stund.

Ta del av vad som kan vara bra att tänka på inför mätarbytet, kolla in de nya mätarna och uppdatera dina kontaktuppgifter på ”Mina sidor”.

Vid frågor om mätarbytet är du välkommen att kontakta HELAB:
Telefon: 0523 – 66 56 32, e-post: matarbyte@helab.net

Information och fakta om de nya mätarna

ElmätarenPDF

VattenmätarenPDF

FjärrvärmemätarenPDF

Vanliga frågor om projektet

När får jag ny mätare?

Du får besked i din brevlåda ca 7-10 dagar innan mätarbytet.

Måste jag vara hemma?

Om mätaren sitter tillgänglig på utsidan behöver du sannolikt inte vara hemma. Om montören på något sätt behöver din hjälp för att komma åt mätaren kontaktar HELAB dig för att stämma av.

Hur lång tid tar bytet?

Ett normalt mätarbyte tar ca 30 minuter. Strömmen kommer vara bruten ca 10-15 minuter vid ett elmätarbyte. Vid ett vattenmätarbyte bryter vi vattentillförseln under ungefär lika lång tid. Vid ett fjärrvärmemätarbyte bryter vi fjärrvärmetillförseln under lika lång tid.

Vad är det som monteras på mitt mätarskåp?

Varje mätare har en intern antenn, men ibland monterar vi en liten extern antenn på mätarskåpet. Mätarplatser som ligger lite enskilt kan få en sådan antenn för att öka räckvidden på radiosignalen. Även mätarplatser inom tätbebyggt område kan få en extern antenn, denna har då till uppgift att stärka radiokommunikationen i området. Montören tittar på förutsättningarna för radiokommunikationen vid besöket i fält, och bedömer om extern antenn behövs eller ej. Den externa antennen ser ut så här.öppnas i nytt fönster

Hur fungerar fjärravläsningen?

  1. Någon gång dagligen skickas uppgifter om din förbrukning automatiskt från mätaren hemma hos dig.
  2. Dina förbrukningsvärden skickas via lågeffektradio till vår insamlingsenhet i området alt. via GPRS.
  3. Därifrån skickas de vidare via IP-kommunikation alt. GPRS till LEVA i Lysekils mätvärdesdatabas.
  4. Från databasen hämtas uppgifterna av debiteringssystemet, som skickar en faktura till dig baserad på din verkliga förbrukning. 
KONTAKTPERSON

Henrik Isaksson
Mätaringenjör
0523-66 78 00